Accidentul mortal, produs în localitatea 2 Mai, arată că avem tot mai mulți drogați pe șosele, iar Titi Aur a explicat pentru ProMotor de ce până diseară vor muri între 5 și 10 oameni în accidente auto.
Deși toată lumea arată cu degetul spre tânărul care a condus sub influența drogurilor și a omorât cu mașina 2 tineri în localitatea 2 Mai, nu este singurul vinovat. Multiplul campion de raliuri și expert în conducere defensivă, Titi Aur, a explicat pentru ProMotor că fenomenul este unul generalizat.
Din punct de vedere legal, singurul vinovat de producerea accidentului este șoferul de 19 ani, care se afla și sub influența mai multor stupefiante.
„Fenomenul sânge pe șosea e foarte avansat în România. Avem din ce în ce mai multe accidente. Foarte mult sânge pe șosea. În paralel, avem și fenomenul droguri în România. Anul acesta, până acum în luna August, au fost prinși peste 1.300 de șoferi drogați la volan, mai mult decât în tot anul trecut. Autoritățile pare că sunt depășite total, avem cele mai multe accidente din Europa și situația se înrăutățește”, a declarat Titi Aur pentru ProMotor.
Expert în conducere defensivă, Titi Aur este de părere că lipsa educației rutiere din școli este o problemă uriașă. La care se adaugă dezinteresul multor școli de șoferi de a-i învăța pe cursanți să conducă, efectiv. Dar, cea mai mare problemă, din punctul său de vedere, este neaplicarea legii și atitudinea politicienilor față de miile de accidente rutiere care au loc an de an în România.
„Suntem mai rău decât înainte de Revoluție. Acum, nici în școala generală, nici în liceu nu se mai fac ore practice de circulație rutieră. Apoi, copilul needucat din punct de vedere rutier, se duce la școala de șoferi și zice ca vrea carnet, nu spune că vrea să învețe să conducă. Iar peste toate, Guvernul fie nu întărește legea, fie nu o aplică”, spune Titi Aur.
Încă de anul trecut, a fost publicată în Monitorul Oficial legea 20/2022, prin care toți cei care vor să obțină carnetul de conducere sunt obligați să urmeze cursuri de conducere defensivă. Și să susțină și un examen teoretic și unul practic, pentru a demonstra că și-au însușit aceste cunoștințe.
Dar nici până astăzi legea nu se aplică. Iar Titi Aur spune că vina aparține Ministerului Transporturilor, care nu elaborează normele de aplicare.
„Cei din conducerea Ministerului Transporturilor, directorii în special, se opun cu vehemență oricăror inițiative de reformare a sistemului. Și iată, acum când avem de aproape 2 ani o lege menită să crească siguranța pe șosele, ei găsesc tertipuri ca să nu o aplice. Deși erau obligați în 6 luni să facă normele de aplicare, nici pana azi nu le-au realizat. Dacă noi, cetățenii, încălcăm legea, sunt 1.000 de instituții care ne vor constrânge. Dacă statul prin instituțiile sale nu respectă legea, nu există nicio modalitate de a le constrânge”, a mai spus expertul în conducere defensivă.
Aceste cursuri defensive sunt menite să-i învețe pe șoferi, printre altele:
Fostul campion de raliuri spune că zilnic se produc zeci de accidente rutiere, iar peste 70% dintre acestea sunt din vina șoferilor neatenți sau care comit diverse erori de conducere. Doar o mică parte sunt din vina teribiliștilor sau a șoferilor fără experiență.
„Până diseară vor muri încă 5 oameni în accidente. Poate chiar 10, dacă este o zi nefastă. În România, mor 5 oameni în fiecare zi, în medie, în accidente rutiere. Dintre acestea, doar 15% sunt provocate de teribiliști. Alte 15% sunt produse de șoferii începători. Dar restul de 70% sunt din vina șoferilor obișnuiți. De aceea e vital să existe cursuri de conducere preventivă pentru toți șoferii. Dincolo de problema infrastructurii, e vorba de modul în care șoferii obișnuiți știu să stăpânească mașina”, a completat Titi Aur.
Acesta e de părere că o mai bună pregătire a cursanților din cadrul școlilor de șoferi ar diminua considerabil evenimentele rutiere de pe șosele. Pentru că, deși ar rămâne cei 30% care sunt teribiliști sau începători, ar scădea procentul celor nepricepuți.
După tragedia din 2 Mai, ministrul e Interne a anunțat că trimite Corpul de Control la IPJ Constanța.
„Am dispus un control complet pentru a crea cadrul, juridic, profesional și desfășura expertiza necesară pentru investigarea minuțioasă a întregului lanț de evenimente. Orice neglijență sau vinovăție constatată în cursul anchetei va fi supusă rigorilor legii”, a declarat Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne.
Investigația a fost lansată după ce s-a descoperit că șoferul de 19 ani, care a provocat accidentul, fusese oprit de două ori de Poliție în acea noapte. Chiar fusese dus și la secție pentru investigații suplimentare, fiindcă a condus haotic și a tulburat liniștea publică. Dar, nimeni nu i-a făcut un control cu drug-test-ul.
Astfel, a fost lăsat să plece la volanul mașinii sale, iar în jurul orei 5:30. Aflat sub influența cocainei, amfetaminei și metamfetaminei, a lovit cu automobilul un grup de studenți care mergeau pe marginea drumului, în localitatea 2 Mai. Dintre aceștia, 2 și-au pierdut viața și 3 au ajuns la spital.